Chipknip verdwijnt. Hoe nu verder?

chipknip-logo-150-80

Banken in Nederland hebben besloten te stoppen met de voor alweer 20 jaar geleden gekozen elektronische wallet Chipknip. De introductie was moeizaam, het heeft enige jaren geduurd voordat banken op één lijn zaten. Toenmalig Postbank koos voor haar eigen lijn en introduceerde parallel Chipper als alternatief voor de wallet Chipknip. Iets wat niet handig is in een land als Nederland met een hoge graad van efficiency in het betalingsverkeer. Was dat ook niet de reden dat banken voor de invoering van het oude debetcard product PIN door de DNB gevraagd werden om te stoppen met de toen nog Postbank en BGC-banken eigen betaalautomaatnetwerken. Chipknip is nooit het succes geworden wat banken er van hadden verwacht, niet als wallet maar ook niet door de toen fel begeerde multifunctionaliteit wat de added value had moeten worden voor de Chipknip. Chipknip was succesvol geweest bij minstens een paar miljard transacties per jaar, dat heeft nooit zo mogen zijn. Chipknip is nooit verder gekomen dan een paar honderd miljoen transacties. De detailhandel is altijd wat sceptisch geweest over Chipknip waardoor Chipknip in de detailhandel nooit breed heeft kunnen doorbreken. Chipknip is blijven hangen in de zo genaamde ParVenCa segmenten, Parkeren, Vending en Catering.

Chipknip, maar dat geldt ook voor haar zusje Proton in België was haar tijd ver vooruit. Wat ook gelijk de beperkingen geeft als het gaat om het eenvoudig opladen of het achterhalen van het saldo. Ja er was een thuisoplader beschikbaar waarmee je overal via een telefoonlijn je Chipknip kan laden, niet meer van deze tijd maar het werkte en ja er werden vrij massaal Chipknip saldolezers verspreid. Naast de thuisoplader was de Chipknip oplaadautomaat aan de muur bij de bank ( en een beperkt aantal omgebouwde betaalautomaten als oplaadautomaat ) het enige punt waar je Chipknip kon voorzien van euro’s.

Samengevat, de introductie van een betaalproduct in de betaalketen lijkt zeker niet succesvol te
kunnen worden als alle partijen in de keten niet op een lijn zitten. Zelfs automaatleveranciers, die toch veel geld verdiend hebben aan de invoering van Chipknip en alle ruzies tussen Chipknip en Chipper, schreeuwden op enig moment om meer standaardisatie, een duidelijke productlijn. De complexiteit van het beheer op de automaat nam toe en de huidige flexibiliteit van remote download was toen nog een droom. Daarnaast lijkt gezien de beperkte beheerfuncties de consument te zijn vergeten. De technologie was op dat moment niet volwassen genoeg voor de broodnodige beheerfuncties om Chipknip voldoende klantvriendelijk aan te kunnen bieden aan consumenten. De Chipknip werd vooral om andere assets ingevoerd.

Belangrijke assets van Chipknip waren de kostenbesparing op de datacommunicatie, de snelheid ten opzichte van de PIN transactie ( toen nog veel over het trage analoge PSTN netwerk). Vooral voor kleine bedragen, een uitkomst om de transactiekosten te drukken, want de Chipknip transactie bleef offline en zijn er dus geen datacommunicatiekosten voor de acceptant. Alles achterhaald, wie is er nu tenslotte niet meer “always online”, datacommunicatiekosten zijn al lang niet meer de kosten bij een transactie. Nu wordt ook het pinnen gepromoot bij kleine bedragen, “Klein bedrag, pinnen mag”. Het is sneller bij de kassa, het is veiliger in de winkel en daarnaast is het onder aan de streep ook nog een keer goedkoper voor de acceptant. Al was het maar dat de laatste jaren het Chipknip tarief in de laagste staffel bij veel banken duurder is dan het pinnen.

Samengevat kan worden vastgesteld dat Chipknip is ingehaald door de tijd als het gaat om de datacommunicatiekosten, transactiesnelheid en dalende bancaire transactietarieven.

Vanaf januari 2015  zijn we klaar met Chipknip, tientallen miljoenen bankpassen hebben op dat moment nog een Chipknip applicatie waar niets meer mee gebeurt. Ach met de meeste gebeurde toch al niets meer. Is dat nu omdat Chipknip oude technologie is, is er geen behoefte aan een wallet in het betalingsverkeer, speelt offline betalen of een wallet geen enkele rol meer in het huidige betalingsverkeer?

Het lijkt anders, de grote internationale partijen zoals MasterCard, VISA, Paypal en Google ze promoten massaal hun eigen wallet. Maar ook Rabobank met Minitix en de OV chip voor een croissantje op het station. Kortom, de prepaid kaart is alive and kicking. De boekenbon is tegenwoordig alleen nog maar als elektronische prepaid kaart beschikbaar, wie volgt?

Vooral in de catering en op Universiteiten zijn aanbieders nu naarstig opzoek naar alternatieven want Chipknip was daar de oplossing voor het eenvoudig kunnen afrekenen van kleine bedragen in de kantine of op de kopieermachine voor een kopie. Een bancair alternatief is er niet, dus zijn de gesloten betaalsystemen voor deze omgevingen het enige alternatief. Is dit vooruitgang of achteruitgang? Hoe bevordert dit een efficiënt en veilig betalingsverkeer in Nederland.

linkedinlinkedin Share on Linkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *